Opsparing med skatterabat

Hvis du er fyldt 60 år, når kalenderen viser 1. april, er det tid til at beslutte, om du vil lade dine penge blive i Lønmodtagernes Dyrtidsfond (LD) i form af en aldersopsparing eller have dem udbetalt. Du får yderligere information fra LD.

Den 1. april træder nye regler i kraft, som giver medlemmerne i LD en skatterabat på 2,5 pct., hvis man enten hæver LD-midlerne eller konverterer dem til en aldersopsparing. Skatterabatmuligheden tilbydes i takt med, at man bliver 60 år og udbetalingsberettiget. LD sørger for at give medlemmerne tilbuddet om skatterabat inden for de tidsfrister, der gælder for den enkelte.

LDs direktør Dorrit Vanglo udtalte den 20. marts til Berlingske Business, at  "ud fra de henvendelser, vi har fået fra medlemmerne, vurderer vi, at op mod fem ud af seks vil lade pengene blive stående i LD, efter at de har fået rabatten."

Ifølge avisen advarer privatøkonomisk ekspert Hans Peter Christensen, der er direktør i rådgivningsfirmaet Uvildige.dk, mod, at man hæver pengene, med mindre der er et klart formål med det. Avisen citerer ham for at sige:

"Hvis man ikke står og skal bruge pengene og gerne vil have, at de er investeret, vil det for mange være udmærket at lade dem stå i en aldersopsparing hos LD. For de gør det meget fornuftigt og er heller ikke specielt dyre omkostningsmæssigt."

Læs hele artiklen bragt i Berlingske Business den 20. marts 2015:

Skal du hæve LD-pengene eller lade dem stå?

Læs mere om skatterabatten her

Mikael Tønder

Skatterabat i 2015